Tipos de xogos presimbólicos

O presimbólico, é un tipo de xogo previo á adquisición da función simbólica, e polo tanto á aparición do xogo simbólico como tal. Nenas e nenos se expresan a través das accións co propio corpo.

O recorrido expresado no xogo presimbólico é a vinvencia da unión e da separación que, elaborada axeitadamente, permite conquistar a identidade e desenvolver a creación das propias ideas e proxectos.

Seguindo a proposta de Acouturier (citado en Abad e Ruíz de Verdasco, 2011, p.53), os xogos simbólicos de aseguración profunda que podemos observar a diario nas nosas aulas son os seguintes:

Xogar a destruír.

Os nenos xogan a destruír desde moi pequenos as torres que os adultos contrúen para eles. Destruír non significa romper, senón transformar e reogranizar a orden que se lles ofrece no inicio da acción, para configurar un proxecto de xogo propio. Despois de agotar o impulso de destruír, aparece o desexo de construír.

IMG_20170511_102242

Xogar co pracer sensoriomotor.

Os xogos sensoriomotores son presimbólicos porque son xogos no que se teñen vivencias de separación, de afirmación da identidade, de perda momentánea de seguridade, etc. Cando o neno xoga a caerse está xogando a perder o equilibrio e a posición vertical porque está seguro de tela conquistado e de poder recuperala e erguerse só sen a axuda do adulto.

DSCN3623

Xogar a envolverse.

As sesións de xogo soen comezar cun intenso movemento (correr en círculos, gabear polas colchonetas, tirarse ao chan,…), máis tarde aparecen os xogos de envolturas: taparse cunha coclchoneta, envolverse nunha tela ou adoptar posición fetais de descanso. Son manifestacións de desexo, de protección, de procura de benestar ou de revivir situacións de coidado.

P1120466-2-297x300

Xogar a esconderse.

De todos os xogos presimbólico, quizais sexa o que máis claramente demostra a necesidade de sentir a vivencia da presencia e da ausencia, de estar e non estar. O seu orixe está no “cucu-trás” e co tempo transfórmase en múltiples modalidades.

O sentido de esconderse é experimentar a sensación de ser importante para alguén, proba disto é a emoción que o neno vive mestras está escondido e escoita a voz do adulto que lle chama (aínda que saiba onde está) e a alegría das partes implicadas no reencontro.

DSCN3835

Xogar a ser perseguido.

Ao escapar e correr o neno emprega a carreira como conquista do espazo, ten a posibilidade de ser dono do seu corpo o que lle provoca unha importante sensación de independencia.

O medo a ser perseguido transfórmase no pracer de xogo e diversión ao sentirse perseguido, pero a diferenciaa entras as dúas emocións é tan sutil que as veces o xogo remata en llanto.

PATIO (70)

Xogar a encher e baleirar, reunir e separar.

Son xogos que favorecen a contrución da estrutura cognitiva a través da curiosidade e da investigación do entorno, cando observamos aos nenos mentres realizan estas accións (encher, baleirar, dispersas, agrupar, separar, apilar,,,,) observamos a intencionalidade de desenvolver un proxecto, no que empregan grandes doses de atención e concentración.

P1130211

Fonte: Aucouturier, B., Mendel, G., (2004). Porque los niños y las niñas se mueven tanto?.Ed. Graó.

Ruíz de Velasco, A., Abad, J., (2011). El juego simbólico, Ed.Graó.

Deixa unha resposta

O teu enderezo electrónico non se publicará